Zapněte svou vnitřní klimatizaci aneb Jaké potraviny nás v létě ochladí?

Přemýšlíte, jak strávit aktivně horké letní dny, kde hledat příjemný chládek, pocit svěžesti a energie v ubíjejícím počasí parna a dusna? Vnější podmínky nám ve dnech přesahujících třicítky znesnadňují prožívání dnů naplno. Což tak zlepšit ty vnitřní?

Pravda známá tisíce let, kterou se řídily i naše babičky a my ji v dnešní době opět oprašujeme, je, že potrava nám nedodává jen energii, nejde pouze o součet kalorií, ale má na nás i nesporný termoregulační vliv (schopnost potravy vyvolávat v organismu pocity chladu nebo tepla). 

Potraviny, které chladí

Letní jídelníček obohacený o potraviny osvěžující až studené přispívá k příjemnému vnitřnímu ochlazení, a dokonce nám může pomoci snížit nadměrné pocení. Skladba letní stravy by měla být dle makrobiotického pohledu obohacena o 15 % syrové zeleniny a 10 % ovoce, které zimní talíř prakticky neobsahuje, a navýšena z 5 % luštěnin na celkový příjem 15 %. To vše na úkor obilnin a tepelně zpracované zeleniny, které i nadále v jídelníčku mají nezastupitelnou roli. 

ČTĚTE TAKÉ: Vitaminy, které v jídelníčku nesmějí chybět

Termický vliv potravy nemá nic společného se vstupní teplotou požitého pokrmu. Ledové nápoje tedy nejsou vhodné ani v létě – oslabují trávení a tato chladná energie působí adstringentně – stahuje, což může způsobit zadržování tekutin uvnitř těla. 

    TIP: Vyzkoušejte polentovou kaši 

   Polentu namočíme přes noc, ráno povaříme asi hodinu. Pokud máme instantní, stačí ji přisypat
   do vroucí vody a chvíli povařit. Kaši lze doplnit a dochutit dušenou cibulkou, dušeným pórkem,
   kvašenou zeleninou či opraženými semínky. Výborná je i nasladko s rostlinnými slady a
   mandlemi.

 

Zaměřeno na jinové potraviny 

Rozdělení potravin podle energetického zacházení s teplem rozpracovala tradiční čínská medicína (jin - jang). Potraviny ochlazující náš organismus označujeme za jinové. Jinové jsou především rostlinné potraviny – syrová zelenina, zeleninové šťávy, tropické a subtropické ovoce, ovocné šťávy, džusy, brambory. U rostlin můžeme dokonce rozlišit jejich jinovější části. Jsou to ty nadzemní, tzn. v letních dnech je lepší využívat více naťové zeleniny než kořenové.  

Z živočišné říše patří do jinové skupiny mléko a mléčné výrobky, škeble a krabi. Ochlazují nás ale i výrobky moderní doby – produkty z bílé mouky a rafinovaný cukr. Z obilovin upřednostněte kukuřici, ječmen či oves. 

Pitný režim je v létě vhodné zkombinovat se zeleným či mátovým čajem a minerálními vodami. Ani s bílým vínem neuděláme chybu. 

Pro letní období jsou nejvhodnější studená nebo krátce tepelně upravená jídla, krátce kvašená zelenina – pickles, klíčené potraviny. Mezi vhodné úpravy pokrmů patří blanšírování, napařování, ale i grilování, což většinu z nás určitě potěší. 

Mgr. Ivana Vrtalová

Alphega lékárnice 

Frenštát pod Radhoštěm

 

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►