Jarní únava: Praktické rady, jak ji přelstít

Jarní  únavu  pociťujeme  nejčastěji  po dlouhé zimě,  kdy  jsme  trpěli  nedostatkem  slunečního záření,  pohybu  a čerstvého  ovoce  a zeleniny. Málo  sluníčka,  které  se  podílí  na syntéze serotoninu,  je  její  hlavní  příčinou. 

Jarní únava

Serotonin se podílí v mozku na přenosu nervových vzruchů, je také nazýván hormonem štěstí nebo dobré nálady. Jeho nedostatek tudíž způsobuje deprese, podráždění, poruchy spánku, přejídání a úzkostné stavy. Tento hormon však můžeme doplnit, když zvýšíme příjem mléčných výrobků, celozrnného pečiva, ořechů, listové zeleniny a masa (hlavně lososa a krůty). Jeho tvorbu lze podpořit kvalitním alespoň sedmihodinovým hodinovým spánkem a pobytem na sluníčku.

Prekurzorem serotoninu je aminokyselina zvaná L-tryptofan, kterou můžeme doplnit například pomocí potravinových doplňků. Dále také pro doplnění serotoninu můžeme použít rostlinu rozchodnici růžovou, u nás se vyskytuje zřídka a je chráněná. Z této rostlinky se používá po růžích vonící oddenek (odtud dostala své jméno), nať i přídatné kořeny. Svou účinností je připodobňována ženšenu. 

Pohyb je důležitý, protože se při něm uvolňují endorfiny a činí nás šťastnějšími.

Je používaná při dlouhodobých vleklých nemocech na nabuzení organismu, lze ji použít také na onemocnění jater, zlepšení paměti, popáleniny, ale také při depresi, stresu a na zklidnění. Její výhodou oproti ostatním rostlinám, jako je kozlík, chmel či meduňka, je, že neuspává, proto je také vhodná na léčbu jarní únavy. 

Jak se jarní únavě vyhnout

Základem je dostatek vitaminů a minerálů. Je vždy lepší je získávat z pestré a vyvážené stravy, kdy jsou vitaminy v přírodní verzi, ale ani kvalitní doplňky stravy nejsou špatné. Potřebný je i dostatek tekutin, nejlépe neslazené čaje a minerální voda. Bojovat proti únavě lze pomocí dostatečného pohybu, ať už je to cvičení ve fitness centru, skupinové cvičení, výlet v horách nebo jen procházka po okolí. Dalším tipem je posilovat imunitu buď užíváním preparátu na posílení imunity, saunováním nebo otužováním. Proti jarní únavě je vhodné najít si nějakého koníčka, u kterého budeme relaxovat, ať už je to jóga, čtení knih, běhání či vyšívání. atd. Důležité je nemyslet na problémy a vypustit všechno stresující pryč z hlavy. Dobrou relaxační technikou může být i sexuální aktivita a vše samozřejmě musí být doplněno kvalitním spánkem.

Detoxikace pomůže

Předcházet jarní únavě můžeme i pomocí jarní očisty neboli detoxikace. Po dlouhé únavné zimě je vhodné náš organismus očistit.

S očistou jater nám může pomoci ostropestřec mariánský. Chlorella je sladkovodní řasa, která čistí střeva od toxinů a jiných nečistot, ale také posiluje imunitu. Další podobnou sinicí je spirulina, má stejné účinky jako chlorela, ale navíc je vhodným pomocníkem při hubnutí, obsahuje velké množství antioxidantů, navíc je lépe stravitelná. Další možností, která se jako výše zmíněná chlorela a spirulina také řadí mezi tzv. superpotraviny, je sušená šťáva z mladých výhonků zeleného ječmene. Můžeme ji použít na detoxikaci, nemá tolik vlákniny jako zralý ječmen, tudíž ji můžeme užívat dlouhodobě, podporuje imunitu a psychickou pohodu. Velice důležitý je již zmíněný pitný režim a omezení (nejlépe úplné vynechání) alkoholu a kouření.

Tipy na závěr

Mnohdy ten nejlepší lék na jarní únavu máme přímo na očích. Jedná se o smetanku lékařskou neboli pampelišku. Tato rostlina obsahuje vitaminy, krvetvorné látky a látky, které zlepšují látkovou přeměnu a čistí ledviny a krev. Pampelišku můžeme konzumovat jako salát ochucený solí, pepřem a citronovou šťávou, ve formě vylisované šťávy, nebo si jejími listy posypat chléb s máslem.

Podobně můžeme využít i další jarní rostliny, jako jsou kopřiva a medvědí česnek. Kopřiva dvoudomá se pyšní močopudnými, protirevmatickými, protivirovými a mnohými dalšími účinky, ale nic se nesmí přehánět, protože kopřiva obsahuje také další látky, které nám mohou při časté konzumaci spíše uškodit (např. šťavelany mohou tvořit základ ledvinových kamenů). Česnek medvědí obsahuje hodně silic, vitaminů C, hořčinů a dalších látek, které mohou podporovat trávení, zklidňovat křeče hladkého svalstva a hubit střevní parazity. 

ČTĚTE TAKÉ: „Céčko“: Přeceňovaný vitamin, nebo nepostradatelný pomocník?

Pokud únava trvá déle než šest týdnů, zbystřete, protože příčinou vaší únavy nemusí být dlouhá zima či špatná strava, může maskovat jiné zdravotní problémy. Únava může být příznakem jiného onemocnění, např. anemie (neboli chudokrevnosti), onemocnění štítné žlázy, různých onemocnění srdce a deprese. Pokud pociťujete dlouhodobou únavu, která se nelepší, raději vyhledejte pomoc lékaře.

Bc. Veronika Trubáková,
DiS. Alphega lékárnice
Frenštát pod Radhoštěm 

Přijďte se poradit přímo do naší Alphega lékárny:
Lékárna Javorník, Havlíčkova 32, Frenštát pod Radhoštěm Tel.: 556 801 256 

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►