Vitamin B12 Často opomíjený, a přesto životně důležitý

Vitamin B12 spadá do skupiny vitaminů B. Jeho dostatek je nezbytný pro proces krvetvorby, replikaci DNA, a především pro správný vývoj a funkci centrální nervové soustavy. Lidský organismus si nedokáže vitamin B12 sám vyrobit, a proto jej musí přijímat v potravě, kde je vázaný na živočišné bílkoviny. Přestože tělo potřebuje vitaminu B12 pouze velmi malé dávky, s jeho deficitem se setkáváme poměrně často.

Potraviny obsahující vitamin B12

Nedostatek vitaminu B12 může vzniknout buď z vnějších, nebo z vnitřních příčin. Vnější příčina tkví v nedostatečné výživě. Z toho vyplývá, že nedostatkem vitaminu B12 jsou ohroženi zejména vegetariáni a vegani. U veganů je situace horší, neboť žádný spolehlivě ověřený zdroj vitaminu B12 z rostlinných zdrojů neexistuje. Některé rostlinné potraviny (např. spirulina a tempeh) obsahují B12 ve formě tzv. inaktivního analogu. Obsah B12 v potravinách rostlinného původu je ale nejednoznačný a tyto potraviny tedy nemohou být brány jako spolehlivý zdroj. Proto je v těchto případech naprosto nutné užívat vitamin B12 ve formě potravinových doplňků.

ČTĚTE TAKÉ: Vláknina v naší stravě: Proč bychom jí měli věnovat pozornost?

Pro pochopení vnitřních příčin je potřeba velmi stručně zmínit proces vstřebávání vitaminu B12. Již bylo řečeno, že vitamin B12 je navázaný na živočišné bílkoviny. Po jejich konzumaci se dostává do žaludku. Uvolnění z původní vazby na bílkovinu a jeho aktivace může proběhnout jen v dostatečně kyselém prostředí díky kyselině chlorovodíkové a za přítomnosti tzv. vnitřního faktoru. Obojí vytvářejí buňky žaludeční sliznice. Pokud jsou tyto buňky porušeny nebo není-li prostředí žaludku dostatečně kyselé (například následkem dlouhodobého užívání léků na pálení žáhy), uvolnění vitaminu B12 je značné ztíženo.

ČTĚTE TAKÉ: Nesnášenlivost potravin. Viník mnoha zdravotních problémů

Při dalším postupu trávicím traktem napomáhají aktivaci vitaminu B12 i enzymy břišní slinivky, takže její nedostatečná funkce může být další příčinou jeho deficitu. Na konci tenkého střeva je vitamin B12 vychytáván a dostává se přes střevní stěnu do krevního oběhu. Při postižení tenkého střeva je resorpce vitaminu B12 omezená, což může být další příčinou jeho deficitu. V plazmě se vitamin B12 váže na transportní bílkoviny a je dopraven do jater.

Rizikové skupiny by měly vitamin B12 dlouhodobě suplementovat ve formě potravinových doplňků.

Zhruba 80 až 85 % zůstává v zásobě v jaterních buňkách, odkud se uvolňuje v případě potřeby. Jedná se o množství zhruba 2 až 5 mg, které by jako zásobárna mělo vydržet asi na 5 až 10 let. Uvnitř jaterních buněk se pak přeměňuje na aktivní formy, které spolupůsobí při reakcích nezbytných k životu všech buněk v těle.

   Kdo je nejvíce ohrožen nedostatkem vitaminu B12

  • Senioři nad 60 let
  • Osoby s nadměrnou a nekontrolovanou konzumací léků na pálení žáhy
  • Pacienti s chronickými chorobami žaludku, břišní slinivky a tenkého střeva
  • Pacienti po břišních operacích (resekce tenkého střeva, komplikace po gynekologických operacích, případně po odnětí slepého střeva)
  • Vegani a zejména děti těhotných a kojících matek/veganek. Nedostatek vitaminu B12 v těhotenství a u kojících žen je kritický. Dětem hrozí vývojové změny orgánů a poruchy psychomotorického vývoje.
  • Alkoholici
  • Pacienti s dlouhodobými chronickými virovými infekcemi
  • Diabetici dlouhodobě užívající metformin

Jaké jsou příznaky nedostatku?

Mezi nejčastější projevy nedostatku vitaminu B12 se řadí únava, bledost, nažloutlý odstín pokožky, závratě a dušnost, zhoršení pozornosti a duševní výkonnosti, porucha svalové koordinace, třes a mravenčení v končetinách. Objevit se mohou také psychické poruchy, jako jsou náhlé změny nálad, úzkost, deprese a poruchy soustředění. Nedostatek vitaminu B12 může urychlit vývoj aterosklerózy a ischemické choroby srdeční se všemi dalšími následky.

Jak se nedostatek vitaminu B12 léčí?

Léčebné dávky u pacientů s prokázaným nedostatkem vitaminu B12 jsou mnohonásobně vyšší než doporučené denní dávky u běžné populace. Zatímco doporučená denní dávka u zdravých lidí je 2,5 až 7 mikrogramů (pro kojící a těhotné ženy platí dvojnásobek), léčebně se podává 300 až 400 mikrogramů denně. Je to proto, že při podání vitaminu ústně se vstřebá pouze 1 %. U závažných deficitů a v případě zhoubné anémie se proto vitamin B12 aplikuje injekčně, nejčastěji do svalu. Injekční podání indikuje výhradně lékař.

Preventivní užívání

Správná a vyvážená strava by u zdravého člověka měla zajistit dostatečný přísun vitaminu B12. Všichni, kteří patří do skupin osob ohrožených jeho nedostatkem, by měli užívat vitamin B12 jako potravinový doplněk. Jeho dostatečný přísun zajišťuje správnou krvetvorbu, a tím i vitalitu, zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.

MUDr. Kateřina Uxová

 

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►