STRES JE PŘÍPRAVOU TĚLA NA BOJ S OKOLNÍM PROSTŘEDÍM

„Jsem v příšerném stresu, nic nezvládám,“ slýcháváme často v práci, na ulicích, v kavárnách,  ale i z úst našich nejbližších. Slovo stres jako by se stalo stylem moderní doby a způsobem našeho života. Co všechno se za tímto slovem skrývá? Pojďme společně pootevřít jeho třináctou komnatu.

Slovem stres běžně označujeme psychickou emocionální reakci na aktuální dění kolem nás. Jakmile něco není v pořádku, naše tělo spustí stresový alarm a připravuje se na případný únik před nebezpečím. Každý z nás má ale citlivost tohoto poplašného zařízení nastavenou jinak. Situace, které mohou jednomu připadat zcela běžné, se pro jiného mohou stát silně stresovými.
 

Co se děje s tělem,  které je ve stresu? 

Původ stresového chování hledejme především ve zvířecí říši, kdy byl stres vyvoláván strachem o život. Lidské tělo pak reaguje podobně jako to zvířecí, a to i na jiné aktivátory stresu. Jakmile se tělo začne dostávat do stresu, aktivuje svaly, které jsou schopné zahájit obranu, a začne jim dopravovat více živin ve větším množství krve. Protože je krev kumulována v těchto svalech, dochází k odkrvení kůže a vnitřních orgánů. Tělo se začne maximálně soustředit na potencionální boj, což má dopad také na imunitu. Protože není v obranném stavu těla důležitá, zaznamenáváme její výrazný pokles.

Takovýto stav je velmi náročný na energii a tělo není schopné zpracovávat živiny běžným způsobem. Všechny tyto stavy se často projevují také navenek. Vypjatou situaci signalizuje zčervenání, nebo naopak zblednutí, silné bušení srdce, zrychlený tep, zvýšený tlak, zrychlený dech, nadměrné pocení, bolest v zádech nebo dokonce svíravý pocit v odkrvených orgánech.

Původ stresu můžeme hledat v reakcích na nastalé, často náročné situace. Běžné reakce jsme schopni ovlivnit, takže ani stresová reakce není zcela spontánní a my se ji můžeme naučit zvládat. Jakmile na sobě zpozorujete známky stresu, pokuste se ho zbavit pomocí jednoduchých technik.

 

Zhluboka se nadechněte

Patrně nejsnazší a nejrychlejší způsob, jak alespoň částečně odbourat stres, je pravidelné a hluboké dýchání. Soustřeďte se na celé své dýchací ústrojí, uvědomte si existenci každé jeho části a poté se nadechněte, pěkně zhluboka. Začněte nosem pomalu vdechovat vzduch, nechte jím naplnit své plíce a nechte ho proniknout až do břicha. Poté vzduch pomalu ústy vydechujte.

Pokud potřebujte pro relaxaci větší klid, je vhodné sednout si na pár minut do tichého prostoru. Začněte zhluboka dýchat a soustřeďte se na část vašeho těla, v níž cítíte napětí. Srovnejte ramena směrem nahoru a vzhůru, vypněte hrudník a s každým novým nádechem zbavujte své tělo napětí.

Myšlenky je možné koncentrovat také do naší minulosti. Vzpomeňte si na příjemné chvíle ze svého života a vraťte se na místa, kde vám bylo dobře. Vybavte si zvuky, hlasy, vůně a zůstaňte s nimi, jak dlouho potřebujete. Od stresu vám může pomoci se odpoutat také šálek dobrého čaje, příjemná hudba či krátká, třeba i dvouminutová, procházka na čerstvém vzduchu.

9 tipů, jak zbavit život stresu

zaujměte pozitivní postoj a důvěřujte svým vlastním schopnostem

smiřte se s tím, že se dějí věci, které nemůžete nijak ovlivnit

naučte se relaxovat

pravidelně cvičte

přestaňte kouřit

stanovte si reálné cíle

omezte příjem alkoholu a kofeinu

dopřejte svému tělu dostatek odpočinku a spánku

neskrývejte své pocity, názory či postoje, buďte asertivní

 

Potraviny versus stres

Pomeranč, špenát, avokádo, ryby, teplá ovesná kaše nebo pistáciové oříšky. To všechno jsou potraviny, které pomáhají našemu tělu odbourávat stres. Ptáte se jak? Výzkumy ukazují, že například ovesná kaše zvyšuje hladinu serotoninu, uklidňující mozkové chemické látky. Další potraviny mohou snížit hladinu stresových hormonů kortizolu a adrenalinu. Připočteme-li podporu imunitního systému a snížení krevního tlaku, vychází nám jediný výsledek: zařaďme „antistresové potraviny“ do našeho každodenního jídelníčku.

 

 

 

 

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►