Quinoa: Bezlepkové slané muffiny

Už jste ji vyzkoušeli? Tato bezlepková pseudoobilovina má oproti běžným obilovinám daleko vyšší nutriční hodnotu a obsah cenných látek, jako jsou bílkoviny, tuky, sacharidy, vláknina, minerály a vitaminy.

Quinoa recept muffiny

Quinoa neboli merlík chilský se řadí mezi pseudoobiloviny. Tato prastará posvátná plodina Inků pochází z jižní Ameriky. V obchodech je k dostání v několika odrůdách, jedná se o bílou, červenou a černou quinou. Její konzumace celkově snižuje riziko mnoha různých onemocnění a pozitivně ovlivňuje naše zdraví a imunitní systém.

Hodí se jako příloha k masu a luštěninovým pokrmům místo rýže, na sladké i slané kaše, k zahušťování polévek, karbanátků či výrobu cereálií. Vaří se obdobně jako rýže v poměru 1:2 ve vroucí vodě cca 20 minut. Před úpravou je důležité quinou proprat ve vodě, aby se zbavila hořkosti.

Ideální pro diabetiky

Tato plodina je vhodná pro vegany a vegetariány. Tuky quinoy jsou bohaté na esenciální mastné kyseliny, které pomáhají snižovat cholesterol. Díky vyššímu podílu zdravých tuků se tak hodí i na výrobu kvalitních olejů. Obsahuje převážně kyselinu listovou, betakaroten, vitaminy skupiny B, vápník, železo, fosfor, mangan a zinek. Díky vysokému obsahu vlákniny a bílkovin má quinoa velmi nízký glykemický index. Pomáhá tak přecházet výraznějším výkyvům glykemie a je vhodná pro diabetiky. Navíc je bezlepková.

Quinoové muffiny

Hodí se do krabičky do práce, dětem do školy nebo na cesty či výlety. Muffiny obsahují více bílkoviny díky samotné quinoe, sýru Cottage a vejcím. Cottage sýr však můžete nahradit i kozím sýrem či tofu, špenát zase můžete obměnit jinou zeleninou dle chuti. K muffinům doporučuji podávat salát z čerstvé zeleniny a nějaký dobrý dip, například z bílého jogurtu. Tyto muffiny můžete také připravit z kuskusu, jáhel či jiných obilovin.

ČTĚTE TAKÉ: Batáty nejen pro zdravé mlsání: Batátové bezlepkové brownies

BEZLEPKOVÉ SLANÉ MUFFINY

SUROVINY:

  • quinoa syrová 250g
  • olej olivový 3 lžíce
  • sušená rajčata v oleji 50g
  • vejce 2ks
  • sýr Cottage 300g
  • sůl ½ lžičky, prášek do pečiva 1 lžička
  • česnek 2 stroužky
  • špenát čerstvý 100g
  • petržel čerstvá 1 větší hrst

POSTUP:

Quinou nejdříve propláchneme horkou vodou a dáme vařit na cca 20 minut. Mezitím si pokrájíme na menší kousky sušená rajčata a špenát natrháme na kusy. Pak všechny suroviny smícháme s vychladlou quinou, pomocí lžíce směs rozdělíme do papírových formiček a následně do pečící formy na muffiny. Pečeme v předem vyhřáté troubě na 180 °C 30 až 40 minut. 

Mgr. Zuzana Douchová
nutriční poradce
www.zuzanadouchova.cz

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►