Co jíst v létě pro chuť i štíhlou linii

Jak neskončit s kily navíc a žaludečními potížemi, když nás léto láká plnými švédskými stoly na dovolených, grilovanými klobáskami a alkoholem při posezení na zahrádce?

Co jíst v létě?

Tělo se v létě potřebuje chránit před zvýšenou teplotou chladivými, osvěžujícími a lehkými potravinami. Jídelníček proto co nejvíce obohaťte čerstvou zeleninou a ovocem, mléčnými produkty a čerstvými rybami. Teplá jídla můžete nahradit studenými pokrmy, jako jsou zeleninové či těstovinové saláty, luštěninové a tvarohové pomazánky s žitným pečivem nebo studené polévky. Pokrmy moc dlouho nevařte, nepečte a nesmažte. Nezapomínejte ani na zakysané mléčné nápoje a jogurty, které obsahují přirozená probiotika, která nám pomohou upravit zažívaní.

Přidejte na tekutinách

V horkých letních dnech je potřeba zvýšit příjem tekutin, aby nedošlo k dehydrataci. Nejlepší je obyčejná voda pokojové teploty. Můžete ji ochutit plátky salátové okurky, pomeranče nebo citronu, z bylinek je osvěžující máta nebo meduňka. Dalším zdrojem tekutin mohou být ovocné a zeleninové šťávy a v poslední době také oblíbené studené polévky. Vyhněte se sladkým, přechlazeným a alkoholickým nápojům. Příliš sladké a chlazené nápoje žízeň naopak ještě zvýší a oslabují naše trávení. Přemíra alkoholu organismus zatěžuje a už vůbec neprospívá naší linii.

ČTĚTE TAKÉ: Jak se vyvarovat riziku salmonelózy?

Pozor na zažívání

Pravidelné grilování tučného masa, opékání špekáčků, to vše zapíjené alkoholickými drinky není úplně ideální. Pozor také na dovolené s polopenzí, kdy jíme jen dvakrát denně a obvykle se na snídaně a večeře přejíme, přes den mlsáme smetanové zmrzliny a popíjíme slazené nápoje. Nekažte si proto léto zažívacími potížemi a překyseleným žaludkem, dbejte více na pravidelnost, pestrost a střídmost.

     Léto a hygienické zásady

     Ve vysokých teplotách se daří různým bakteriím, proto v létě hrozí zvýšené riziko střevních
     nfekcí. Při pečení a grilování maso dostatečně propečte, zmrzlinu vybírejte raději domácí
     nebo kupujte balenou, nekupujte potraviny s blížícím se koncem záruční doby a ve vedrech
     se vyhněte salátům s různými jogurtovými či majonézovými zálivkami, obloženým chlebíčkům
     a krémovým dortíkům.

Prázdninové recepty

K létu neodmyslitelně patří osvěžující zmrzlina a dobrý hamburger. Připravila jsem pro vás jednoduché a rychlé recepty, na kterých si pochutnáte.

BANÁNOVÁ ZMRZLINA 

Tato domácí banánová zmrzlina je pouze z banánů, neobsahuje přidaný cukr, smetanu ani jiné mléčné složky. Osobně ráda přidávám arašídové máslo nebo kousky hořké čokolády. Zmrzlinu také můžete dochutit vanilkou, skořicí nebo kakaem.

SUROVINY:

  • banány zralé 500 g

POSTUP:

Na zmrzlinu potřebujeme zralé banány, které oloupeme, nakrájíme na kolečka a dáme do uzavíratelných plastových sáčků nebo krabiček zamrazit alespoň na čtyři hodiny. Zmrzlé banány pak jen rozmixujeme do jemné konzistence. Poté zmrzlinu uložte zpět do mrazáku. Nenechávejte ji tam však déle než hodinu, aby neztuhla příliš.

HOUBOVO-ČOČKOVÝ BURGER

SUROVINY:

  • čočka hnědá v suchém stavu 1 hrnek
  • houby nebo žampiony nadrobno pokrájené 3 hrnky
  • česnek 4 stroužky
  • cibule najemno nasekaná 1 hrnek
  • sůl a pepř špetka
  • čerstvé bylinky
  • 1 hrst dle chuti (např. petržel, bazalka, majoránka)
  • mletá paprika 1 lžička
  • hořčice dijonská 2 lžíce
  • vinný ocet 2 lžíce
  • zelenina dle chuti (mrkev, kapusta, špenátové listy) pokrájené nadrobno 1 hrnek
  • semínka slunečnicová ½ hrnku
  • strouhanka celozrnná (nebo bezlepková kukuřičná)
  • 2 hrnky

POSTUP:

Čočku nejdříve propereme v horké vodě a pak uvaříme do měkka. Semínka orestujeme na sucho na pánvi, pak rozmixujeme a smícháme se strouhankou a kořením, solí, pepřem. Na oleji orestujeme cibuli, česnek, houby i zeleninu a necháme vychladnout. Do vychladlé uvařené čočky vmícháme hořčici, ocet a vše rozmačkáme na kaši (nebo použijeme mixér). Čočku, houbovou směs a suchou směs smícháme dohromady a necháme alespoň 30 minut uležet v lednici.

Ze směsi mokrýma rukama tvoříme karbanátky, které opékáme na pánvi nebo grilujeme cca 3 až 5 minut z každé strany. Obracíme až po ztvrdnutí kůrky, jinak se karbanátky mohou rozpadnout. Podáváme jako klasický burger, jen místo bílé bulky použijeme celozrnnou nebo bezlepkovou variantu. Potřeme kečupem či hořčicí a přidáme salát a plátky rajčat. Můžete si také udělat pečené hranolky z brambor. Syrové brambory nakrájíme, jen lehce pokapeme olivovým olejem, posolíme a dáme na pečicím papíru péct do trouby. 

Mgr. Zuzana Douchová
nutriční poradce www.zuzanadouchova.cz

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►