Pitný režim: zapomeňte na kávu i alkohol

Nejen v souvislosti s teplým počasím je nutné myslet na průběžné doplňování tekutin. Tělo hydrataci potřebuje i v okamžiku, kdy zrovna necítíme žízeň a nečelíme horkým slunečním paprskům. Osvěžte si základy správného pitného režimu.

pitný režim

Po světě kolují nejrůznější fámy, které jsou doprovázeny čísly, jež nám přikazují, kolik litru tekutiny máme denně svému tělu dopřát. Jsou správně dva, tři, nebo snad čtyři litry?

Samozřejmě nelze určit jedno číslo, podle kterého bychom se měli řídit všichni. Množství tekutin, které tělo každý den potřebuje, je závislé na jeho hmotnosti. Obecně lze říci, že na každých 10 kg lidské váhy je vhodné vypít 3 dcl tekutiny.

Tekutiny jsou i v potravinách

V potaz ale musíme brát i fakt, že část tekutin přijímáme i v jídle – v polévkách, ovoci, zelenině apod. Tyto tekutiny jsou rovnocennými partnery nápojů. Pozor bychom si naopak měli dávat na přesycené minerální vody, alkohol, přeslazené nápoje či kávu. Z nich se tělo v žádném případě nenapije.

nezapomeňte na pitný režimPřeci jenom si nejste jisti, kolik tekutin jste vypili a zda bylo toto množství dostatečné? Nejjednodušším měřítkem se pro vás muže stát vaše moč, respektive její zbarvení. Je-li moč tmavá, je to znamení, že tělu jste dostatek tekutin nedopřáli.

Pokud bude tělo nuceno potýkat se s nedostatkem tekutin, dá to zřetelně najevo i jinak. Zhoršuje se ochlazování organismu, hrozí dna, infekce vylučovacího ústrojí a špatný odvod odpadních látek z těla. Dalšími příznaky počínající dehydratace muže být nesoustředěnost a bolest hlavy.

 

  Proč je důležité pít?

Kromě toho, že je nutné tělo stále hydratovat a doplňovat tekutiny, které vyloučí, se díky dostatečnému pití daří z těla odplavovat nadbytečné tuky a škodliviny.

Voda je nutnost

Jednou z nejvhodnějších voleb při výběru nápoje, je voda. Nejenže bude díky ní vaše tělo hydratované a nebude zatěžováno cukry, ale pití vody se dokáže prosadit také v estetice. Tato tekutina zvláčňuje plet, bojuje s výskytem vrásek a dokáže udržet svěží vzhled.

Ve vodě navíc probíhají základní biochemické reakce, které pomáhají tělu regulovat teplotu, a reagovat tak na stav vnějšího prostředí. Pitný režim by tedy mel ve svém plánu vodu zahrnovat. Obecně lze tvrdit, že vodě by melo patřit alespoň 50 % veškerých denně přijatých tekutin.

 

  Bylinné čaje

Pokud doplňujete tekutiny bylinnými čaji, myslete na to, že čaje by měly být slabé a byliny byste měli střídat. Při nadměrné denní konzumaci by totiž mohly léčivé účinky bylin působit na náš zdravotní stav naopak negativně.

Pozor na otravu vodou

Dodržovat je nutné i zásadu, že oněch několik litrů by se nemělo pít naráz, ale v malých dávkách v průběhu celého dne. Tělo, kterému dodáme tekutinu jednou či dvakrát denně, nebude hydratované, ale přepité. Vysoké množství vody v tele muže být dokonce škodlivé.

Problém nastává především v ledvinách, které se s vyšším množstvím tekutiny neumějí vyrovnat. Ledviny nestíhají filtrovat vodu z krve, čímž dochází k jejímu přílišnému zředění. Pokud dojde k přepití, může se v nejvážnějších případech dokonce hovořit o otravě vodou a následné smrti. Musíme tedy dávat pozor, abychom svému tělu dopřáli tekutin tak akorát. Extrém na jednu i na druhou stranu nám muže skutečně uškodit.

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►