Opalování: Dodejte tělu vitamin D zdravě a bez obav

Většina z nás sní o hebké a zářivě opálené pokožce, kterou si zpravidla spojujeme s aktivním životním stylem a s pobytem na čerstvém vzduchu. Opálenou kůži považujeme za krásnější, zdravější a přitažlivější než pleť neopálenou. Existuje ale opalování, které je zdravé a neubližuje ani pleti, ani nám samotným?

Není jednoduché najít míru, kdy nám opalování dodává vitamin D, energii, dobrou náladu a zároveň nás neohrožuje zhoubným onemocněním kůže. Abychom se před zhoubným onemocněním ochránili, je třeba používat k tomuto účelu určené prostředky. Prvním krokem, jak vybrat správný přípravek, je zjistit, jaký máme typ pokožky, jaký jsme fototyp. Právě na jeho základě bychom měli určit ochranný faktor našeho opalovacího krému.

Druhy fototypů

Fototyp I: VELMI CITLIVÝ

Vyznačuje se citlivou pokožkou, na sluneční záření reaguje citlivě až alergicky. Pokožka nikdy nezhnědne a často se spálí. Přirozená vlastní ochrana pokožky mizí po 5 - 10 minutách pobytu na slunci.

Fototyp II: CITLIVÝ

Vyznačuje se světlou pokožkou, která se opaluje velmi pomalu, často se spálí, mírně zhnědne. Tento typ má většinou blond vlasy, pihy. Přirozená vlastní ochrana pokožky mizí po 10 - 20 minutách pobytu na slunci.

Fototyp III: NORMÁLNÍ

Na sluneční záření reaguje normálně bez alergických reakcí. Pokožka se opaluje dohněda, tento typ má tmavě blond až světle hnědé vlasy a málo pih. Přirozená vlastní ochrana pokožky mizí po 15 - 25 minutách pobytu na slunci.

Fototyp IV: ODOLNÝ

Vyznačuje se snědou pokožkou, která se velmi rychle opaluje a opálení si uchovává nejdelší dobu oproti ostatním fototypům. Tento typ má hnědé až černé vlasy. Přirozená ochrana pokožky mizí po 20 - 30 minutách pobytu na slunci.

Správný opalovací krém aneb Najdi jehlu v kupce sena

V dnešní době nalezneme v obchodech množství opalovacích přípravků a každý si může vybrat ten nejvhodnější právě pro sebe. Nevíte, jak na to? Při výběru přípravku na opalování je nejdůležitější dobře zvolit hodnotu ochranného faktoru OF nebo SPF. Je-li hodnota faktoru nižší než 10, poskytuje velmi nízkou ochranu, SPF do 30 přináší střední ochranu. SPF 50 poskytuje vysokou ochranu a doporučuje se jedincům s citlivou, alergizující pokožkou a dětem. Také záleží na tom, zda budete svou pokožku vystavovat slunci na horách, v jižních zemích nebo v České republice.

Hodnoty ochranného faktoru však nejsou jediné, kterým bychom měli věnovat pozornost. Na kvalitních a certifikovaných krémech vždy najdeme informaci, zda poskytují ochranu proti UVA i UVB záření. Není však radno podceňovat ani jeden z typů záření, protože oba mohou způsobit nádorové onemocnění kůže.

Paprsky UVA mohou zapříčinit stárnutí kůže, stařeckou keratózu, výskyt vrásek a pigmentových skvrn či ztrátu pružnosti kůže. UVA záření proniká hluboko do kůže, přitom nedochází k tvorbě nového pigmentu, ale spíše k sekreci již vytvořeného melaninu do kůže. UVA záření ovlivňuje některé imunitní pochody a ve vyšších dávkách je karcinogenní. Záření může způsobit (na rozdíl od UVB) melanon, což je nejnebezpečnější typ nádoru. UVA záření proniká oděvem méně než UVB. Dobré filtry UVA záření najdeme pouze v kvalitních a dražších opalovacích přípravcích.

Paprsky UVB bývají příčinou spálení a vyrážek. UVB záření proniká pouze do horních vrstev pokožky a jeho vlivem se tato horní vrstvička poškozuje. Může se vytvořit melanin a může se spustit sekrece do kůže. Také působením UVB záření kůže předčasně stárne, ale toto stárnutí je výrazně pomalejší než u UVA záření.

Při výběru opalovacího přípravku je vhodné také přihlédnout k faktu, zda má chemický, nebo fyzikální ochranný filtr. Chemický filtr se vstřebává do kůže, kde pohlcuje UV záření, a působí až po 20 minutách od nanesení. Fyzikální filtr chrání ihned, jelikož se do kůže nevstřebává, ale vytvoří na ní neviditelnou vrstvu, která paprsky odráží. Tento typ je vhodnější pro citlivější pokožku.

Důležité je namazat důkladně celé tělo. Zvláštní pozornost je třeba věnovat ochraně obličeje, uší, nosu a rtů. Velice tenká kůže je na dekoltu a na prsou. Po nanesení opalovacího krému se účinnost postupně snižuje, proto je třeba se namazat každé 2 – 3 hodiny. Voděodolný krém ochrání během koupání, ale poté je potřeba namazat se znovu.

Opalovací přípravek by se nikdy neměl nenechávat na místech s vyšší teplotou a na přímém slunečním svitu. Působením UV záření nebo vysokých teplot totiž dochází k degradaci, ke znehodnocení opalovacích přípravků, které tím ztrácejí svůj ochranný účinek.

Krásnému bronzovému opálení pomáhá provitamin beta karoten, vitamin E či selen. Přípravky s vitaminy lze zakoupit v lékárně ve formě tablet. Pokud se pro takovéto přípravky rozhodnete, vždy se s lékárníkem poraďte, například kuřáci by beta karoten užívat neměli.

7 zásad zdravého opalování

 •  vyhýbejte se spálení, kůži trvá dlouhou dobu, než se z něj vzpamatuje

 •  při pobytu na slunci buďte opatrní, zvláště na horách nebo v jižních  krajích,    nezapomínejte, že sluneční svit je nejintenzivnější mezi 10. a 15. hodinou

•  opalujte se pozvolna a během prvních dnů nezůstávejte na  slunci příliš dlouho

•  vždy používejte opalovací krém s vysokým ochranným faktorem

•  nesnažte se být opálení celý rok, nepřekračujte celkovou roční dávku UV, což je 25 kJ/m2

•  chraňte si zrak

•  vyhněte se účinkům UV záření, pokud jste  těhotné, máte velmi citlivou kůži, jste-li alergičtí na sluneční svit, užíváte-li léky   způsobující zvýšenou citlivost na sluneční  svit

 

Co dělat, když už se spálíme?

Spálení je lepší předcházet, ale co dělat, když to na slunci přeženeme a spálíme se?

Na spálenou pokožku je vhodné namazat zklidňující krém po opalování, který je vhodné používat po každém opalování, i když se nespálíme. Mezi tyto přípravky patří „kalciové masti“ nebo bepanteny. Podobných přípravků je široká škála, vždy si raději (stejně jako při výběru opalovacího přípravku) nechte poradit od odborníků. Postižená místa chlaďte, až do zhojení je nevystavujte přímému slunečnímu záření a dbejte na dostatečný přísun tekutin. Po sloupnutí kůže vždy použijte kvalitní opalovací přípravek s vysokým faktorem!

Pravděpodobnost vzniku spálenin u dětí je mnohem vyšší než u dospělých. Citlivá kůže malého dítěte se může spálit i během 10 minut. U citlivějších dětí se může vyskytnout i vyrážka. Děti nemají vyzrálou pigmentaci, proto u nich dochází k hlubšímu průniku slunečního záření do kůže. Nadměrné opalování či pár spálenin od slunce v dětství může navíc zvýšit riziko vzniku rakoviny kůže v dospělosti.

Děti do 3 let slunci zbytečně nevystavujte

Děti do 1 roku se nesmí vůbec vystavovat přímému slunci. Takto malé děti nemají vyvinuty potní žlázy, takže jim mimo jiné hrozí přehřátí organismu. Je třeba myslet také na to, že se lze opálit i ve stínu. Děti je proto třeba opakovaně mazat opalovacím krémem, i když nejsou na sluníčku.

Batolata do 2 let bychom měli před sluncem chránit oděvem, pokrývkou hlavy a polednímu slunci bychom je neměli vystavovat vůbec. Starší děti mohou mít navíc sluneční brýle. Pro ošetření pokožky zvolme kvalitní opalovací přípravek se SPF minimálně 30, nejlépe SPF 50, s fyzikálním filtrem. Rovněž by měl být voděodolný a měl by mít ochranu proti UVA i UVB záření.

Mimo jiné dávejte pozor na plochy, od nichž se slunce odráží, jako jsou vodní hladina, sníh, bílé plochy (bílá látková plena pro děti!) či písek.

 

Lucie Hermanová, DiS.

Alphega lékárna Frýdlant, Frýdlant nad Ostravicí

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►