DIETA? VYZKOUŠEJTE STŘEDOMOŘSKÝ STYL STRAVOVÁNÍ

Limonádová, nízkokalorická, zónová dieta či dělená strava. Ze všech stran nás zaplavují různé typy diet a doporučení stravování, až máme někdy pocit, že v rozbouřených vlnách stravovacích návyků skončíme podobně jako Titanic. Trendem posledních let se však stalo stravování ve středomořském stylu. Ptáte se proč?

Na podzim a v zimě má naše tělo potřebu se zahřát, konzumuje teplé pokrmy. Proto je vhodné zaměřit se na sezónní produkty, jako jsou mrkev, květák, zelí či kapusta, které můžeme velmi snadno uvařit například v páře. Jakmile však začnou sluneční paprsky hřát, máme potřebu se spíše osvěžovat.  Chceme se cítit lehce a svěže.

Když se řekne Středomoří, většina z nás si představí pobřeží Řecka a Itálie. Nezapomínejme však, že do této oblasti je zahrnováno také Španělsko, Francie, Turecko a dokonce i Maroko. Všechny tyto země mají svá kulinářská specifika, která svými jedinečnými druhy koření a bylinek obarví běžná jídla jedinečnými chuťovými barvami.

Tajemstvím stravování ve středomořském stylu je svěžest. Kromě toho je skladba potravin, které konzumují Jihoevropané, považována za nejzdravější vůbec. Máslo se nahrazuje olivovým olejem, místo červeného masa se na talíři prosazují ryby a drůbež a jako dezerty se konzumuje ovoce. Nezastupitelné místo získaly také fazole či ořechy. Ani pečivo a víno v malém množství nebyly zatraceny.

Dejte sbohem fastfoodové stravě a potěšte svůj žaludek chutnými saláty z čerstvé zeleniny, které připravíte během okamžiku. Dejte šanci špenátu, rajčatům, okurkám a obohaťte jejich chuť v řeckém stylu – tedy o olivy a sýr feta.

Ani u Středozemního moře však lidé nejedí pouze ovoce a zeleninu. Velmi důležité je také celozrnné pečivo a celozrnné těstoviny. Jsou bohaté na bílkoviny a minerály obsahující vlákninu. Ta pomáhá udržovat zdraví trávicího traktu. Pitta chléb, hummus nebo tahini jsou výtečnou volbou obědového menu.

Klíčem ke zdravému středomořskému stravování je ale vhodný výběr tuků. Jihoevropané vynechávají nasycené tuky obsažené ve smetaně, másle či tučném mase a nahrazují je tuky nenasycenými. Ty jsou nejen velmi chutné, ale rovněž pomáhají snižovat riziko onemocnění srdce, artritidy a dokonce i některých druhů rakoviny. A kde tyto zdravé tuky nalezneme? V olivách, ořeších, olivovém a řepkovém oleji. S olejem ale musíme i tak zacházet opatrně, při požívání příliš velkého množství už našemu zdraví neprospěje.

Správné koření roztančí chuťové buňky

Koriandr, rozmarýn, česnek, skořice a další a další bylinky dokážou
z naprosto obyčejných surovin stvořit královny restaurací. Vyzkoušejte je také a dopřejte své kuchyni využít vedle pepře, kmínu a papriky i další chuti. Navíc některé druhy koření (rozmarýn, koriandr) obsahují antioxidanty, které podporují fungování imunitního systému a bojují proti nachlazení.

Nepostradatelným doplňkem středomořských pokrmů se stalo víno. Samozřejmě nemůžeme hovořit o vypití celé láhve. Z lékařského hlediska se však mluví o jedné sklence u žen a dvou u mužů denně jako o optimálním množství, které skutečně prospívá zdraví našeho srdce. Pokud alkohol z jakéhokoli důvodu pít nemůžete, vyzkoušejte neslazenou šťávu z vymačkaných hroznů.

Středomořská strava poskytuje nepřeberné množství chutí a zdravých látek. Kromě toho, že dokáže absolutně uspokojit chuťové buňky a může působit jako výborná dieta, prokazatelně snižuje riziko srdeční a mozkové příhody. Pozitivní působení bylo zaznamenáno také v oblasti zlepšování paměti a myšlení.

Upravte si svůj jídelníček a zařaďte do něj:

spoustu ovoce a zeleniny

chléb, rýži, brambory, těstoviny a další potraviny obsahující škrob (soustřeďte se především na ty celozrnné)

mléko a mléčné výrobky

maso, ryby, vejce, fazole a další zdroje bílkovin

omezte potraviny a nápoje s vysokým obsahem tuků a cukrů

 

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►