PRÁCE U POČÍTAČE A PŘÍLIŠ TĚŽKÉ TAŠKY. CO NA TO ŘÍKÁ NAŠE PÁTEŘ?

Znáte někoho, koho ani jednou v životě nebolela záda? Určitě ne. A nemůžeme se divit, protože záda bolí jak starší, tak mladší, fyzicky pracující i inteligenci pracující u počítače. Většina krátkodobých bolestí naštěstí rychle přejde, ale někdy dokážou bolesti páteře způsobit nepříjemné komplikace až zdravotní neschopnost.

Páteř je osou našeho těla, a proto je péče o ni velice důležitá. V první řadě bychom si měli pořídit kvalitní postel, protože ve spánku trávíme minimálně jednu třetinu celého našeho života. Postel by měla umožnit příjemné ležení bez prohnutí páteře. Po opuštění postele by neměl být ani náznak pocitu rozlámání. Velmi důležitý je také kvalitní polštář, který by neměl být příliš velký, ani příliš malý.

Při práci u počítače je třeba dbát na to, aby záda byla rovná. Je dobré občas sedět na míči nebo klekačkách, speciálních sedačkách, které jsou určené pro pohodlné klečení. Je vhodné si také zapamatovat pravidlo pravých úhlů. Do pravého úhlu by měly být ohnuty nohy v kolenou a chodidla by měla být položena celou plochou na podlaze. Rovněž předloktí by mělo svírat s paží pravý úhel. Velmi důležitá je i výška pracovního stolu. Neměli bychom se nepřirozeně hrbit, ani se příliš natahovat.

Pohodlí při práci určuje rovněž správně vybraná židle. Měla by mít vhodně nastavenou výšku i úhel opěradla. Problémům s páteří lze předejít, když si mezi záda a opěradlo dáme malý polštářek, který zajistí přirozené prohnutí páteře.

Proč nás páteř bolí?

Existují dvě hlavní příčiny bolesti páteře.

• Kolem páteře se ukládají toxiny, nejčastěji to bývají puriny z červeného masa a uzenin. Ukládat se mohou i ložiska parazitů, kteří vytvářejí vápenité usazeniny. Časem vzniká zánět a později i poškození celé tkáně. Dochází k nárůstu bolesti a ke vzniku kalcifikací – vápenitých výrůstků.

• Druhou příčinou vzniku bolestí páteře je tuhnutí svalstva kolem obratlů a jejich pomalá degenerace. Svaly prorůstají vazivem a ztrácejí schopnost uvolnit se. Zvýšený tlak těchto svalů spolu s dalším přetížením v práci nebo při sportu může postupně zničit chrupavky.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jestliže pracujete na notebooku, vyplatí se zainvestovat do polohovatelného stojanu, který posune monitor do výše očí. Lze také připojit externí klávesnici a myš, které práci udělají alespoň trochu pohodlnější.

Počítač ale není naším jediným nepřítelem. Především ženy se denně potýkají s nákupem potravin. Při přenášení tašek a břemen si musíme dát velký pozor. Místo jedné těžké tašky je vhodné nosit dvě – v každé ruce jednu, nebo vyzkoušejte batůžek. Abychom se o páteř ale skutečně nemuseli bát, měli bychom se také věnovat vhodné tělesné aktivitě. Doporučuji pomalá protahovací cvičení, jako jsou jóga a kalanetika.

Pravidelně cvičte! A to během celého dne…

S cvičením začněte hned ráno po probuzení. Ještě než vstanete z postele, protáhněte se tak, jak je vám to příjemné. Přidejte první ranní úsměv a příjemná nálada nového dne je na světě. Cvičit můžeme i během dne v pracovních přestávkách. Cílem těchto cviků je předcházet bolestem páteře a snížit zatížení pohybového aparátu zejména u sedavých povolání.

Výchozí poloha těchto cviků je podpůrný sed, tedy sed na kraji židle se vzpřímenými zády, s koleny mírně od sebe a chodidly opřenými celou plochou o podlahu. V této poloze sepněte ruce nad hlavou, s nádechem a pohledem očí nahoru opřete hlavu o sepnuté ruce a s výdechem hlavu přitáhněte pomocí sepnutých rukou ke hrudníku. Opakujte dvakrát až třikrát.

Čtěte také: Co nevíme o kostech?

Můžete zařadit i vzpřimovací cvik, kdy v podpůrném sedu s nádechem vytáčíme předloktí směrem od těla, lokty jsou stále přiložené k trupu, prsty rukou roztažené. Vydržte asi
5 vteřin a s výdechem vraťte předloktí do původní polohy. Opakujte dvakrát až třikrát.

 

4 zásady správného cvičení

• cviky provádějte pomalu a plynule tahem

• dýchejte klidně a pravidelně

• cvik, který vyvolá bolest, raději vynechte

• při akutních bolestech cvičení přerušte

 

Kromě uvedených cviků je třeba během dne kontrolovat držení těla a sedět dynamicky (například kroužit při sezení pánví nebo rameny).

Při bolestech zad pomáhá také důkladná detoxikace organismu, kdy používáme čisticí čaje, rozpouštějící soli kyseliny močové – puriny. Pomáhá také užívání přípravků s obsahem aloe. Aloe zbavuje tělo toxinů a má silný protizánětlivý účinek.

Blahodárný účinek při bolestech zad má ajurvédská masáž. Základem je jojobový nebo sezamový olej, do kterého se přidávají éterické oleje proti bolesti a na uvolnění svalů, jako jsou jalovcový, eukalyptový či borovicový olej. Ajurvédská masáž je zvláštní tím, že léčí dotykem, předáním energie druhému člověku. Začíná se od plosek nohou a končí se masáží obličeje a vlasové pokožky.

Novinka v medicíně: Míšní stimulace

Jedná se o zavedení elektrody, a to vpichem duté jehly do páteřního kanálu, do oblasti nad tvrdou míšní plenou, která chrání míchu. Pod rentgenem se zavede elektroda na bolestivé místo. Pod kůži se zašije malý stimulátor, který vydává elektrické impulzy. Pacient stimulátor ovládá sám – podle intenzity bolesti si nastavuje potřebnou frekvenci elektrických impulzů. Tato léčba však patří do rukou odborníků.

Recept na masážní olej na bolavou páteř

Do 100 ml základního oleje nakapeme:

14 kapek citronového éterického oleje

14 kapek rozmarýnového éterického oleje

2 kapky mátového éterického oleje


 

PharmDr. Lenka Zemanová

Alphega lékárnice, Louny

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►