Udržujte své plíce v kondici: Duben ve znamení plicního věku

Důležitost prevence není nutné vysvětlovat. Zvláště bychom ji neměli opomíjet v případech nemocí, které bezprostředně ohrožují náš život. Proč tolik pozornosti věnovat právě plicím?

udržujte své plíce v kondici

Plicní choroby jsou nenápadné, ale zákeřné. Jedním z nejzávažnějších onemocnění je chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN), která je u nás i ve světě čtvrtou nejčastější příčinou úmrtí. V České republice v posledním roce zemřelo v důsledku CHOPN více než 3 500 osob, což je o celých 70% více, než tomu bylo v posledních deseti letech. Při CHOPN dochází k poškození plicních sklípků, v důsledku čehož klesá obsah kyslíku v krvi a zmenšuje se jeho přísun ke všem vnitřním orgánům. Proto je velmi důležitá plicní rehabilitace, která zlepšuje dýchání, a tím i přísun kyslíku do organismu.

Nenápadný začátek

Prvním příznakem plicních chorob bývá zadýchávání. A to je hlavní důvod, proč nemoc zpočátku nemusíme odhalit. Přičítáme ho naší špatné fyzické kondici, nadváze nebo kouření. Pokud se ale k zadýchávání začnou přidávat další příznaky (například kašel a dušnost), může jít o závažné onemocnění, kvůli kterému se nakonec nedokážeme ani obléknout. Máte pochybnosti o tom, v jakém stavu vaše plíce skutečně jsou, nebo si jen chcete být jisti, že je ve vašem těle vše v pořádku? Vybrané Alphega lékárny nabízejí možnost nechat si změřit tzv. plicní věk, který se nemusí shodovat s věkem biologickým. Díky měření zjistíte, zda je vaše případné zadýchávání způsobeno pouze nedostatečnou fyzickou kondicí, či se za ním může skrývat nějaké onemocnění.

TÝDEN MĚŘENÍ PLICNÍHO VĚKU 8. - 12. 4. 2019

Jsou vaše plíce zdravé? Zjistěte, v jakém jsou stavu, během krátkého desetiminutového testu. 

Kde měříme plicní věk

Jednoduché cviky pro lepší stav plic

Měření plicního věku vám podá zásadní informaci o tom, jak vaše plíce fungují, a pokud je třeba podniknout nějaké další kroky, odborně proškole ný lékárník vám vše vysvětlí a doporučí vhodný postup. Chcete pro sebe udělat ještě něco navíc? Plicím prospějí aktivity jako zpěv, jóga nebo třeba taj-či, které vás naučí pracovat s dechem. Upřednostňujete-li aktivity, které můžete provádět v pohodlí svého domova, vyzkoušejte jednoduchá cvičení.

1. HOŘÍCÍ SVÍČKA

Pohodlně si sedněte a uvolněte krk a ramena, se zavřenými ústy proveďte hluboký nádech nosem. Představte si, že před vámi hoří svíčka a chcete ji sfouknout. Dlouhým a stálým výdechem plamínek uhaste. Tento cvik pomáhá zpomalit dýchání, uklidnit se a dodat více vzduchu do plic. Doporučená doba cvičení je mezi 5 až 10 minutami denně.

2. DÝCHÁNÍ DO BŘICHA

Sedněte si na židli a srovnejte záda. Ruce si pro lepší kontrolu položte dlaněmi na břicho a proveďte hluboký nádech nosem. Jestliže se břicho vyboulilo a posunulo ruce lehce dopředu, byl nádech proveden správně. Následně proveďte pomalý výdech ústy, při kterém se břicho vrátí do původního stavu. Také tento cvik provádějte zhruba 10 minut každý den. Dýchání do břicha je technika, při které je základem odstranit tzv. povrchové dýchání, což znamená nasátí vzduchu do plic, které roztáhnou hrudní koš. Efektivnější je totiž provést hluboký nádech, při kterém vzduch nezastavíme v plicích, ale necháme ho volně pokračovat až do břišní dutiny. Tento cvik můžete používat při sedavém zaměstnání, při jízdě v autě nebo při sledování televize.

3. ŠPULENÍ RTŮ

Tento typ dýchání pomáhá usnadnit výdech a lépe stabilizovat dýchací cesty během výdechu. Posaďte se pohodlně na židli, záda si opřete, ruce položte dlaněmi na stehna a při nádechu sešpulte rty a pozvolna vydechněte. Provádějte v opakováních 5x až 10x za sebou.

4. ZAHŘÍVÁNÍ PROCHLADLÉHO PTÁČKA

Kráčejte volně po prostoru a představte si, že v dlaních držíte zimou ztuhlého ptáčka. Procházejte se a lehce dýchejte do dlaní. Jakmile vám dojde dech, zastavte se a prohlédněte si dlaně, nikam nespěchejte, poté se opět dejte do kroku. Při pozorování pomyslného ptáčka dojde k uklidnění a následnému bezděčnému hlubokému nádechu na bránici. Vzduch do těla vstoupí sám bez zásahu vůle, tělo si totiž samo určí vlastní dechový rytmus. Chůze pomůže k volnému plynutí dechu. 

    4 tipy pro zdravé plíce

    Nejlepším způsobem, jak udržet nejen vaše plíce zdravé, je prevence a dodržování zdravého
    životního stylu.

  • VYHÝBEJTE SE TABÁKOVÉMU KOUŘI Nejenže konzumace tabáku zvyšuje riziko rakoviny plic, ale je spjata také s naprostou většinou plicních onemocnění.
  • ZACVIČTE SI Plíce, které nejsou trénovány pravidelným pohybem, stárnou rychleji. Ideální volbou je třeba rychlá chůze alespoň 30 minut pětkrát týdně.
  • STRAVUJTE SE ZDRAVĚ Mezi tzv. rizikové živiny v našem jídelníčku patří nasycené tuky, sůl a cukr. Snižte jejich konzumaci, a naopak zvyšte příjem ovoce a zeleniny.
  • NEIGNORUJTE VAROVNÉ SIGNÁLY Nejdůležitějším příznakem problémů s plícemi je dušnost – pocit nedostatku kyslíku, nemožnost se nadechnout nebo tíha na prsou či hrudníku. Dalšími příznaky jsou dlouhotrvající kašel a vykašlávání hlenů. 

 

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►