Selen. Antioxidant k nezaplacení

Selen nacházející se v potravinách je esenciální stopový prvek, který hraje významnou roli pro lidský organismus. Lidské tělo si ho však není schopno samo vytvořit, proto jej musíme přijímat potravou nebo vhodnými doplňky stravy.

Selen působí jako antioxidant, je součástí enzymu glutathionperoxidázy, která chrání buňky před účinky volných kyslíkových radikálů. Selen doslova poutá těžké kovy jako kadmium, rtuť, arsen a olovo, čímž snižuje jejich negativní vliv na lidskou tkáň. Z toho důvodu je důležitý zejména pro kuřáky, protože tabákový kouř obsahuje velké množství těžkých kovů. Selen zvyšuje činnost imunitního systému, ovlivňuje jak vývoj virových chorob (chřipky, obrny a HIV), tak bakteriálních infekcí.

Selen má vliv na mužskou plodnost. Vyskytuje se totiž v bičíku spermií. Zlepšuje jejich kvalitu i kvantitu, zvyšuje schopnost pohybu a oplodnění vajíčka. U žen snižuje riziko předčasného potratu a preeklampsie.

ČTĚTE TAKÉ: Vitaminy, které v jídelníčku nesmějí chybět

Selen podporuje tvorbu hormonů štítné žlázy, přispívá k ochraně před srdečně-cévními onemocněními, může snižovat možnost vzniku rakoviny prostaty a zamezit vzniku očního zákalu. Naopak nedostatek selenu může způsobit únavu, náchylnost k nemocem, předčasné stárnutí, dispozice k rakovině a nízkou pohlavní aktivitu.

 

Nejlepší potraviny obsahující selen jsou:

ryby 250 μg/kg

mořské řasy 590 μg/kg

drůbež 120 μg/kg

vaječný žloutek 300 μg/kg

ořechy 190 μg/kg

sušený česnek 470 μg/kg

zázvor 200 μg/kg

 

 

Doporučené množství selenu na den je 50 až 100 μg, pro muže až 200 μg. Maximální denní příjem selenu je 900 μg, který je třeba sledovat, aby nedošlo k předávkování selenem. Pokud selen v potravinách pravidelně nekonzumujete, můžete selen užívat ve formě doplňku stravy. Na trhu jich existuje celá řada a selen v nich může být vázaný buď organicky, nebo anorganicky. Selen vázaný organicky se v těle vstřebá a využije lépe než anorganický.

Anorganický selen obsahuje zemědělská půda. Půdními živinami se dostává do rostlin, které požírají zvířata a v nich se pak přemění na organický. Selen, který přijímáme ve stravě, je vázaný na aminokyseliny, jako je methionin nebo cystein.

Česká republika patří mezi země, v nichž jsou půdy i potravinový koš na selen chudé. Proto doporučuji jeho doplnění pomocí přípravků na bázi kvasnic obohacených selenem. Selen totiž vašemu zdraví přináší jen to nejlepší.

PharmDr. Eliška Mádrová

lékárník, Olomouc

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►