Potravinové doplňky: Minerály

Minerály jsou anorganické prvky, které přestože nemají žádnou energetickou hodnotu, jsou v těle nezbytné pro zajištění funkcí jednotlivých orgánů a tkání. Předmětem článku jsou ty, které se v těle běžně vyskytují v množství větším jak 100 mg: vápník, fosfor, sodík, draslík, hořčík, chlór a síra.

Lidský organismus si minerály nedokáže vytvořit, a proto je nutný jejich přísun potravou nebo nápoji. Při vyvážené stravě není u zdravých lidí potřeba minerály dodávat uměle. Jejich spotřeba stoupá při zvýšené fyzické námaze, u dětí v období růstu, u těhotných a kojících žen a také u seniorů, kuřáků a alkoholiků. Alkohol snižuje vstřebávání řady minerálů i vitaminů, a dokonce vyčerpává jejich tělesné zásoby.

Nedostatek minerálů nemusí být způsoben jen jejich nedostatečným příjmem, ale též poruchou jejich vstřebávání, například při různých onemocněních trávícího traktu. Doplňky minerálů je třeba stejně jako doplňky vitamínů užívat ve správném množství. Je nutné se řídit doporučenými denními dávkami (DDD), které musí být povinně udávány na všech etiketách. Množství prvku v tabletě je většinou uvedeno jako procento doporučené dávky.

Význam jednotlivých minerálů

Vápník
Jedná se o nejzastoupenější minerál v těle. Podílí se na správném vývoji kostí a zubů, kde je uloženo 99 % jeho celkového množství, má význam pro správou funkci cév a svalů, zajišťuje správný srdeční rytmus, podílí se na procesu srážlivosti krve a zvyšuje obranyschopnost proti zánětům a infekcím.

Zdroje: mléko a mléčné výrobky, listová zelenina, rebarbora. Z rostlinných zdrojů se však hůře vstřebává. Ke vstřebání vápníku je nutný vitamin D. Vápník působí současně v rovnováze s fosforem a pro jeho správné ukládání a využití je nutný vybalancovaný poměr mezi těmito dvěma minerály. Projevy nedostatku: nedostatečná tvorba kostí a zubů u dětí, riziko osteoporózy v pozdějším věku, zhoršená kvalita kůže a vlasů. Během těhotenství čerpá plod vápník z těla matky, proto je nutný zvýšený příjem vápníku, jinak hrozí poškození chrupu matky. Projevy nadbytku: poškození ledvin, zažívací potíže, usazování v cévách, deprese.

Fosfor

85 % fosforu je uloženo v kostech a zubech a spolu s vápníkem je zodpovědný za jejich správnou funkci. Je hlavní složkou buněčných membrán a nukleových kyselin. Zdroje: mléčné výrobky, ryby.

Nedostatek hrozí u alkoholiků, diabetiků nebo dlouhodobě hladovějících osob. Projevy nedostatku: ztráta chuti k jídlu, anémie, zvýšený sklon k infekcím. Nadbytkem jsou ohroženy osoby se zvýšenou konzumací fosfátů (měkké uzeniny, tavené sýry a kolové nápoje). Při tom dochází k vyplavování vápníku z kostí a spolu s fosforem k jejich usazování v cévní stěně.

Hořčík

Má na starosti vedení nervového vzruchu, stahu svalů a správného rytmu srdce, aktivuje enzymy metabolismu bílkovin a tuků, tlumí křeče a působí jako antistresový faktor.

Zdroje: obiloviny, ovoce (banány, jablka) a zelenina, ořechy, mák, kakao, luštěniny. Projevy nedostatku: křeče v končetinách, nervozita a úzkostné stavy, zvýšený krevní tlak, ospalost. Projevy nadbytku: srdeční arytmie, zhoršení funkce ledvin, zmatenost.

Sodík

Zadržuje vodu v organismu a chrání tělo před velkými ztrátami vody. V tomto smyslu působí jako protihráč draslíku. Podílí se na vedení nervového vzruchu a udržení svalové dráždivosti.

Zdroje: kuchyňská sůl. Nedostatek sodíku je vzácný, spíš se setkáváme s jeho nadbytkem vzhledem k nadměrné konzumaci soli a potravin obsahujících její nadměrné množství (uzeniny, průmyslově vyráběná hotová jídla apod.) Nedostatek vzniká většinou při zvýšeném zadržování vody nebo zvýšeném vylučování sodíku potem. Projevy nedostatku: bolest hlavy zvracení, průjem, svalová slabost, křeče. Projevy nadbytku: vysoký krevní tlak, poškození cév, zvýšená lámavost kostí, ledvinové kameny.

Draslík

Spolu se sodíkem přenáší elektrický náboj a podílí se na zajištění nervosvalové dráždivosti. Zodpovídá též za podíl vody v organismu, je hlavním iontem uvnitř buněk. Spolu s vápníkem se podílí na správném srdečním rytmu (vápník srdeční sval stahuje, draslík uvolňuje). Odstraňuje únavu a snižuje krevní tlak.

Zdroje: brambory, obiloviny, luštěniny, ovoce, zelenina. Nedostatek hrozí u alkoholiků a po opakovaném zvracení. Projevy nedostatku: svalová slabost, otoky, zácpa, poškození ledvin, arytmie. Nadbytek draslíku hrozí osobám s onemocněním ledvin a tam, kde dochází k masivnímu rozpadu buněk (popáleniny, úrazy, chemoterapie). Projevuje se bušením srdce, svalovou slabostí, únavou, brněním kolem úst.

Chlor

V těle se vyskytuje se sodíkem jako chlorid sodný (kuchyňská sůl) a spolu s ním se podílí na správné distribuci tekutin. Jako součást žaludečních šťáv pomáhá natrávit přijatou potravu. Zdroje: kuchyňská sůl, uzeniny, sýry, ryby. Projevy nedostatku se vyskytují při déletrvajících průjmech nebo zvracení: svalová slabost, zhoršené trávení, zvýšení krevního tlaku.

Síra

Jedná se o stavební kámen kolagenu, který je součástí pojivových tkání a je důležitý při hojivých procesech. Je součást inzulínu, hormonu, který řídí metabolismus glukózy. Zdroje: hovězí játra, vejce, kapusta, cibule, květák, česnek, chléb, mořské plody.

MUDr. Kateřina Uxová

 

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►