Vyhněte se dehydrataci a užívejte si léto naplno

Voda tvoří v dospělosti 60 až 70 % hmotnosti lidského těla. Pokud dojde k výraznému poklesu obsahu vody v těle, dochází k narušení vnitřní rovnováhy, které může vést k závažným zdravotním komplikacím.

K dehydrataci dochází v důsledku ztráty vody a iontů z organismu. Její příčiny mohou být různé. Vždy se jedná o následek nevyváženosti příjmu a výdeje vody, častou příčinou jsou i různá onemocnění. Dětský organismus obsahuje relativně větší množství vody a je náchylnější ke ztrátám při odpařování kůží i dýchání. Proto mají děti vyšší nároky na příjem tekutin. Kojenci a batolata mívají častěji horečnatá onemocnění nebo průjmy, při kterých se ztráty vody zvyšují. Starší děti zase zapomínají v zápalu hry pít, takže u nich dochází snáze k dehydrataci i k přehřátí organismu.

U stárnoucího organismu je snížena řada tělesných funkcí, snižuje se koncentrační schopnost ledvin, zhoršuje se regulace množství vyloučené moči, je jí více, takže ztráty vody jsou větší. Současně dochází k pocitu vymizení žízně jako obranného mechanismu, který má dehydrataci zabránit. Proto je třeba starší lidi k pití aktivně povzbuzovat. Spolupráce může být též obtížná v důsledku různých forem demence.

Příznaky dehydratace jsou závislé na ztrátách vody z organismu

Při mírnějších ztrátách (do 2 litrů) pociťujeme žízeň, sliznice jsou suché a snižuje se množství moči, která je tmavá a koncentrovaná. Při ztrátách kolem 4 litrů dochází navíc k poklesu tlaku při náhlém vzpřímení, objevuje se zrychlený puls, bolesti hlavy, poruchy soustředění, ospalost, závratě, hrozí riziko pádu. Při dalších ztrátách vody je puls trvale zrychlený, dochází k poruchám vědomí, zástavě močení a stav může vést až k úmrtí.

 

K dehydrataci dochází při:

• nedostatečném příjmu tekutin (zvýšená tělesná nebo venkovní teplota, fyzická námaha)

• zvýšeném výdeji tekutin (průjmy, zvracení, silné pocení)

• častém močení (polyurie) v důsledku onemocnění ledvin nebo u neléčené cukrovky

• užívání některých léků (diuretika, která se používají při léčbě vysokého krevního tlaku a selhání srdce)

 

 

Výše popsané příznaky jsou následkem spíše akutní dehydratace, ale často můžeme pozorovat i dehydrataci chronickou v důsledku mírnějšího, ale dlouhodobého nedostatku tekutin. V tomto případě jsou hlavními příznaky často se opakující bolesti hlavy, přetrvávající zácpa, tvorba ledvinových a močových kamenů, v jejichž důsledku dochází k častějším infekcím močových cest. Chronická dehydratace též vede k srdečním a cévním onemocněním, vzrůstá riziko trombózy. Bývá snížené napětí kůže – na kůži se mohou vytvořit řasy, které se jen velmi pomalu narovnávají. Sliznice jsou suché, jazyk je oschlý a povleklý.

Jak dehydrataci léčit?

Nejedná-li se o velké ztráty vody a závažnou formu dehydratace, stačí obvykle zvýšit příjem tekutin. Nelze však očekávat, že příznaky ustoupí s jedním napitím. Příliš velké množství tekutin najednou může vyvolat i zvracení. Proto by se tekutiny měly podávat delší dobu po malých dávkách.

V případě intenzivní ztráty tekutin průjmy a zvracením voda nestačí, vhodné jsou rehydratační roztoky, bujón a ovocné džusy. U těžkých forem dehydratace je třeba doplnit tekutiny intravenózně.

ČTĚTE TAKÉ: Úpal a úžeh. Rozeznáte je od sebe?

Důležité je snažit se dehydrataci zabránit.

• Při zvýšených teplotách omezte tělesnou zátěž a nepobývejte na přímém slunci v poledních i odpoledních hodinách.

• Subjektivní pocit žízně často neodpovídá naší skutečné potřebě tekutin! Doplňujte tekutiny průběžně po menších dávkách vhodnými neslazenými nápoji.

• Vyvarujte se alkoholu a kávy, které mají samy o sobě dehydratační účinek.

• Věnujte zvýšenou pozornost dětem a starším osobám.

Jaké nápoje jsou nejvhodnější?

Denně bychom měli vypít aspoň 1,5 až 2 litry tekutin, ale vše je individuální a závisí na teplotě, tělesné zátěži, metabolismu, věku a jiných faktorech. Hlavním zdrojem doplňování tekutin v organismu je čistá voda. Vhodné jsou též ovocné džusy ředěné v poměru 1:2, neslazený, vlažný a ne příliš silný čaj nebo ovocné čaje.

Důležitá je i teplota nápoje. Vyvarujte se pití příliš studených nápojů. Na sníženou teplotu reaguje organismus zvýšeným prokrvením rtů a nosohltanu, což ještě umocní pocit žízně. Ideální teplota nápojů je kolem 16 °C v létě, v zimě by měly být o 5 až 10 °C chladnější.

 

8 DŮVODŮ, PROČ PÍT VODU S CITRONEM

1. Vlažná voda s citronem po ránu nalačno dokáže příznivě nastartovat metabolismus (díky pektinové vláknině obsažené v citronu) a je ideálním začátkem nového dne.

2. Čerstvá citronová šťáva napomáhá svěžímu dechu, pomáhá zastavit krvácení dásní a mírní bolest zubů. Působí jako prevence proti paradentóze.

3. Citron je výborný na zažívací obtíže, zklidňuje žaludek, zácpu, pálení žáhy, podporuje činnost jater při produkci žluči.

4. Citron působí močopudně a zvyšuje frekvenci močení. Tím pomáhá pročišťovat organismus.

5. Ulevuje od problémů s dýchacími cestami. Obsahuje přírodní antibiotikum, a tím chrání sliznice před infekcí.

6. Vitamin C a antioxidanty, které citron obsahuje, posilují imunitní systém.

7. Kyselina askorbová zlepšuje hojení a udržuje v kondici pojivové tkáně, chrupavky a kosti.

8. Navzdory tomu, že citron chutná kysele, je alkalický a pomáhá upravovat pH organismu (zabraňovat jeho překyselení).

 

MUDr. Kateřina Uxová

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►