Batáty nejen pro zdravé mlsání: Batátové bezlepkové brownies

Batáty se díky vysokému obsahu antioxidantů, vitaminů a minerálů řadí mezi nejvýživnější zeleninu. Upravují se stejně jako klasické brambory, ale na rozdíl od brambor mají vysoký obsah betakarotenu, vyšší obsah vlákniny a jejich barva je nejčastěji nádherně oranžová. Díky nasládlé chuti můžeme batáty použít i do sladkých pokrmů či dezertů.

Batáty nejen pro zdravé mlsání Batátové bezlepkové brownies


Batáty neboli sladké brambory jsou kořenové hlízy tropické rostliny povijnice batátové. Pochází ze Střední a Jižní Ameriky, kde se běžně upravují jako brambory na všechny možné způsoby.

Díky vyššímu obsahu karotenoidů mají nejčastěji žlutou až oranžovou barvu a jsou tak bohatým zdrojem vitaminu A. Betakaroten má nejen pozitivní vliv na naše oči a pokožku, ale je především významným antioxidantem, který zvyšuje celkovou obranyschopnost organismu a chrání nás před tvorbou volných radikálů. Dále tyto sladké brambory obsahují vitaminy skupiny B, vitamin C, z minerálů je nejvíce zastoupen draslík, mangan a hořčík. Batáty tak působí blahodárně na psychiku, snižují nespavost, podporují imunitní systém, mají protizánětlivé účinky, regulují hladinu cukru v krvi a vysoký krevní tlak.

ČTĚTE TAKÉ: Polenta: Polentová nádivka

Energetická hodnota syrových batátů je 360 kJ na 100g, jsou tak výbornou přílohou při redukci nadváhy a také při bezlepkové dietě. Batáty jsou převážně zdrojem komplexních sacharidů, celkem je jich 20%, z čehož 3% tvoří vláknina, 13% škrob a 4% jednoduché cukry. Dodají nám tak nejen potřebnou energii, ale i zasytí a podpoří peristaltiku střev.

Barva závisí na obsahu betakarotenu

Batáty mají mnoho odrůd, které hrají všemi možnými barvami. Existují batáty žluté, na pohled po rozkrojení téměř identické s bramborami, batáty fialové, bílé a nejznámější oranžové a červené, které jsou v našich supermarketech k vidění nejčastěji. 

     Betakaron a tuk

     Pro maximální využití betakarotenu, zdroje vitaminu A, je dobré brambory vždy
     konzumovat s tukem, stačí lžička oleje nebo másla na porci. Absorbce beta karotenu
     probíhá v tenkém střevě. Množství absorbovaného betakarotenu ovlivňují různé
     faktory - zejména množství tuků a také množství bílkovin.

     Díky svým antioxidačním vlastnostem může betakaroten působit preventivně proti rozvoji
     kardiovaskulárních onemocnění. 


Batáty se vaří v páře, ve vodě, nebo se pečou, restují či zapékají. Výborné jsou batátová kaše či pyré, pečené batátové hranolky nebo batátové placky, které připravíte stejně jako klasické bramboráky. Z batátů však můžete připravit i polévku nebo je použít na sladké dezerty.

Moučník pro všechny

Batátové brownies jsou výbornou zdravou svačinkou pro děti i dospělé. Neobsahují žádný rafinovaný cukr, tuk ani lepek, přesto jsou krásně vláčné a sladké. Datlový sirup (lze jej nahradit medem) dodá brownies sladkost, mleté mandle a rýžová mouka jsou vhodnou náhradou klasické bílé mouky pro bezlepkovou dietu a všechny, kdo chtějí zkusit něco nového a zdravého.

Tyto brownies neobsahují ani mléko a vejce, takže mohou mlsat i vegani a ti, kteří mají intoleranci či alergii na laktózu. Jsou rovněž nízkotučné, takže si můžete pochutnat i při redukci hmotnosti a udržování štíhlé linie. 

Batáty je vhodné konzumovat i se slupkou, protože pod ní najdeme nejvíce zdraví prospěšných živin.

Těsto z batátů je vláčné a plné živin. Při přípravě doporučuji těsto ochutnat, protože každá brambora je jinak sladká a v případě potřeby můžeme základ na brownies ještě dosladit. Těsto jsem zahustila mletými mandlemi a rýžovou moukou. Rýžová mouka je vhodná pro bezlepkovou dietu, neobsahuje lepek a je lehce stravitelná. Tato mouka má skvělou pojivost, proto se tak hodí na pečení moučníků.

Rozmixované mandle dezertu zase doplní zdravé tuky a mandlovou příchuť. Nezapomeňte je před mletím na sucho orestovat na pánvi, aby pustily svou typickou vůni. Mandle prospívají pleti, vlasům, nehtům, kostem a zubům, hlavně díky obsaženým minerálům. Obsahují totiž hořčík, velké množství vápníku, draslík, zinek a železo. Právě díky obsahu železa se jejich konzumace doporučuje lidem trpícím chudokrevností.

BATÁTOVÉ BEZLEPKOVÉ BROWNIES

SUROVINY:

  • batáty 800g (1 střední sladká brambora)
  • mouka rýžová 100g
  • mandle 100g
  • vanilkový extrakt 1 lžička 5g
  • kakao 50g
  • sůl špetka
  • sirup datlový 100g 

POSTUP:

Oloupané batáty pokrájíme na kousky a dáme vařit do vroucí vody do změknutí na cca 20 až 25 minut. Poté batáty slijeme a rozmixujeme na hladké pyré. Mandle si na sucho orestujeme na pánvi a následně rozmixujeme dohladka. Pyré smícháme s datlovým sirupem, mletými mandlemi, rýžovou moukou, špetkou soli, vanilkovým extraktem a kakaem. Těsto ochutnáme a v případě potřeby ještě více dosladíme. Těsto nalijeme na menší plech vyložený pečicím papírem a dáme péct do předem vyhřáté trouby na 180 °C na 20 až 25 minut. 

Mgr. Zuzana Douchová
nutriční poradce
www.zuzanadouchova.cz 

Najdi lékárnu

Najít Vaší nejbližší lékárnu:

Použijte vyhledávací pole výše.

Lékárny Alphega od A do Z ►